Главная » 2017 » Июнь » 22 » "Ніжний вік": ретроспектива Довженко-Центру на 8-му ОМКФ
23:06
"Ніжний вік": ретроспектива Довженко-Центру на 8-му ОМКФ

На 8-му Одеському міжнародному кінофестивалі буде представлено ретроспективу національних фільмів "Ніжний вік", підготовлену Національним центром Олександра Довженка.

Цього року до програми увійшли п’ять українських архівних фільмів про підлітків і дорослішання, знятих у проміжку між «відлигою» і «перебудовою»:

«Два Федори» (1958, реж. Марлен Хуцієв)
«Довгі проводи» (1971, реж. Кіра Муратова)
«Ар-хі-ме-ди!» (1975, реж. Олександр Павловський)
«Ніч коротка» (1981, реж. Михайло Бєліков)
«Холодний березень» (1987, реж. Ігор Мінаєв)

Переоцінка цінностей і пошуки свого місця в житті відсувають канонічну радянську дидактику у фільмах на другий план. Стрічки ретроспективи «Ніжний вік» шокують глядача оголеністю емоцій, вільнодумною естетикою і пульсацією справжнього життя посеред монотонної радянської буденності.

Замість того щоб твердим кроком і осяйними усмішками втілювати на екрані ідеї комунізму, вчорашні діти відкривають власну тілесність, ще дещо незграбно освоюють ґендерні ролі й поринають у холодний, часом захопливий, часом моторошний космос дорослого життя («Холодний березень»). Виходу підлітків у великий світ часом опираються батьки, зокрема героїня «Довгих проводів», яка одна виховала сина, а тепер боїться самотності й опустіння тієї метафоричної теплиці, яку вона роками для нього створювала.

У цих фільмах притаманна радянському кіно лінійність поступового переходу від дитинства до юності, та, зрештою, зрілості дає збій. Цим самим підважується безперечна віра в постійний прогрес – ключовий аспект радянської ідеології. Травматичний досвід і втрата близьких змушує завчасно змужніти «дітей війни» («Два Федори», «Ніч коротка»).

Натомість надміру інфантилізуються вже фізично зрілі юнаки з музичної комедії «Ар-хі-ме-ди», яка запропонувала глядачам новий тип візуальності – з відчутним впливом західної рок- і поп-культури. Комедія стала ковтком свіжого повітря для радянської молоді періоду «застою», попри абсурдність і штучність основної сюжетної лінії.

Стрічки програми зафіксували в щільній поверхні радянської ідеології тріщину та кризову точку, в якій виробництво радянської людини зі сталевим характером напоролося на риф перехідного віку. Ці фільми, частина з яких створена під грифом «для дітей і юнацтва», випадають із даної рубрики і підривають усталені канони розважального жанру зсередини.  

Це вже третя ретроспектива ОМКФ, яку курує Центр. Підготовка національними кіноархівами регулярних ретроспектив на міжнародних кінофестивалях - давня традиція кінофестивалів класу "А" (Канни, Берлін), в Україні започаткована Центром та ОМКФ в 2015 році. У попередні роки на фестивалі було показано тематичні підбірки, присвячені річниці незалежності України («Межі свободи: Незалежність по обидва боки екрану») та періоду окупації Одеси під час Другої світової війни («Одеса в огні: окупація / визволення»).

Нагадаємо, VIII Одеський міжнародний кінофестиваль проходитиме в Одесі з 14 по 22 липня.

Категория: Анонсы | Добавил: golos | Теги: Ніжний вік: ретроспектива Довженко-
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]